Facebook FanBox

Recommed Forex Broker

14/02/17

Nasi Lauk Sayur Kat Kantin Sekolah Rendah Harga RM2, Naluri Ibu Buat Saya Menangis Lihat Murid-Murid Ini Makan Dalam Keadaan Lapar


Makanan di kantin sesetengah sekolah terlalu mahal? itulah realiti pada zaman sekarang, ada peniaga kantin sendiri tersepit kerana dek kenaikan harga barang keperlu yang semakin meningkat.

Penulis sendiri pernah terdengar luahan dari kenalan yang menjalankan operasi kantin, katanya dapat tender kantin ni perlu berniaga sambil bersedekah sebab berniaga dengan budak sekolah, tak bolehlah jual dengan harga sama diluar sana.

Untung tetap untung sebab katanya, kalau sekolah ada 2000 orang murid,  sudah pasti 1500 orang akan makan di kantin, kalau seorang untung 40 sen pun dah lepas, katanya dapat tender kantin bukan untuk kaya, tapi bolehlah senang sikit.

Namun, apa yang menyedihkan ada peniaga kantin menjual makanan dengan harga yang mahal, bayangkan seperti yang diceritakan oleh Puan Hanizam Hassan di kantin sekolah anaknya dimana dia terlihat rakan-rakan anaknya yang membeli nasi bungkus di kantin RM2 untuk nasi dan sayur goreng membuatkan di menangis.

Jom kita baca.


YaAllah...hanya kau yg tahu apa yang akan saya ceritakn disini..adalah smata-mata ingin meluahkn rasa hiba dan kasihan seorang ibu..dan demi Allah..tiada lgsung niat utk meninaya atau menjatuhkn orang...saya mohon..pd ssiapa yg mmbaca tulisan sy ini fikir la sendri samada ianya patut atau tidak brlaku..

kisahnya..Smlm swaktu rehat kelas koko..saya mnghantar bekal untuk anak saya..dan duduk makan di kantin sek..kemudian datang seorang kwnnya duduk pula makan disebelahnya..apa yang saya lihat..cara murid itu makan memang dia tengah lapar sangat....sedangkan apa yang dimakan (dibeli dari kantin)hanyalah sedikit nasi putih dan sedikit sayur goreng..


Saya tanyakan..berapa harga? RM2.00..jawabnya seperti hampa..sambil menguis-nguis sayur seolah-olah mencari ssuatu..saya tanya lgi..lauk tu je?..dengan perlahan dia menjawab "ya" dan saya perhatikn selepas 2-3 kali ..suapannya mulai perlahan..seakan makan terpaksa..

Saya tiba-tiba jadi sebak yang teramat..dan rasa bersalah..keraan dalam wktu yang sama anak saya sedang enak menikmati nasi berlaukkan ayam goreng..kari dan syur..diam2 saya mnangis..toleh pula ke kiri..sorang lagi murid sedang menikmati nasi putih..dengan kepala ikan keli yang diletak sedikit kuah lada kot..YaRabbi...luluh hati...


Lihat sendri la pada gambar...juga RM2.00..saya juga meniaga makanan..semua orang nak untung..tapi..janganlah sampai begini..jujur..ikhlaslah..kerana mereka bayar dengan duit..mereka lapar..walaupun kanak-kanak mereka juga ada rasa dan perasaan..

Tidak bolehkah mreka dilayan seperti anak sendri..tak kesian ke..kita berniaga mencari rezeki..untuk keluarga jadi darah daging dan mahukan keberkatan..dunia akhirat..patutnya bersyukur kerana kita ditakdirkn berurusniaga dengan ank-anak kecil yang sedang mencari ilmu..yang masih suci..yang bersih jiwanya..ahli2 syurga inshaAllah..

Allah swt beri jalan yang luas untuk kita melabur saham untuk akhirat..sambil meniaga..tak nmpak ke..kenapa disia-siakan..peluang ini..lebih kurang kira sedekah..rugi sangat ke..jangan lah kerana mereka anak-anak kecil yang tak tahu apa-apa..kita ambil ksmpatan..

Fikir tak..anak-anak kecil sepatutnya..disediakan makanan yang baik..yang berzat keraan mereka dalam proses mmbesar sedang belajar sunghuhnya Allah itu Maha Melihat...

Hibanya saya masih terasa hingga ke saat saya sedang menulis ini..airmata masih juga tak mahu berhenti..tambahan pula mereka ini kebnyakkannya bukanlah anak-anak orang senang..ayah ibu sibuk mncari rezeki..dan percaya dengan kita untuk makan minum anak mereka semasa disekolah..tapi amanahkah kita kalau bgini?!..

Inilah puncanya anak-anak saya setiasa ditemani bekal..bukan tujuan saya nak menunjuk pandai jauh sekali untuk mengajar..kerana saya juga serba kkurangan..andai tulisan saya ini mnimbulkan rasa x puashati mana2 pihak..jutaan ampun dan maaf saya pohonkan..saya cuma meluahkan rasa dan pendapat saya sahaja.. - Hanizam Hassan

Siakapkeli.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blogger Comment

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

PERINGATAN: Blogger 1Rakyat tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
PENAFIAN: Semua petikan berita dan video di ambil dari web tempatan dan luar negara ada kena mengena dengan kepimpinan negara dan politik tanah air. Petikan ini hanya di buat untuk penilaian pengunjung sahaja untuk melihat kejadian sebenar senario politik Malaysia bukanlah dari luahan sebenar dari blogger 1Rakyat. Anda digalakan mengambil semua maklumat atau berita dalam blog ini untuk dijadikan rujukan dan pandangan dari pihak lain (copy & paste adalah digalakkan).

Posting Popular

Rakan Seperjuangan

Paparan halaman minggu lalu

Archive

BROKER PILIHAN ANDA

Ustaz Azhar Idrus

Watch videos at Vodpod and more of my videos

Blog List 3

Terdapat ralat dalam alat ini

Live Blog Stats

Suara Rakyat | About |Advertising |Blogger © 2011. modified by 1Rakyat