Facebook FanBox

Recommed Forex Broker

Degoo Cloud Free 100GB

100 GB Free Backup

22/03/14

Waris penumpang China tuduh pegawai Malaysia pembunuh



Waris penumpang warga China dalam pesawat MH370 yang hilang, meluahkan kemarahan mereka terhadap para pegawai Malaysia dan menuduh mereka membunuh, semasa taklimat di Beijing.

Menurut laporan AFP, para pegawai tersebut berada di Hotel Lido untuk memberi taklimat kepada keluarga penumpang tentang status usaha mencari dan menyelamat yang kini masuk ke minggu ketiga hari ini.

Pihak polis terpaksa campur tangan untuk menghalang mereka daripada menyerang delegasi tersebut, yang terpaksa meninggalkan bilik tersebut.

"Kerajaan Malaysia menipu kita. Mereka tidak berani berdepan dengan kami. Kerajaan Malaysia adalah pembunuh terbesar," jerit seorang ahli keluarga di taklimat itu .

Pegawai Malaysia Airlines mengadakan taklimat setiap hari kepada keluarga penumpang terbabit tetapi reaksi hari ini adalah antara yang paling panas.

"Kerajaan Malaysia, beritahulah kita yang benar! Pulangkan orang-orang yang kita sayangi!" jerit seorang ahli ahli keluarga.

"Kami tidak boleh menanggungnya lagi... Mereka menawarkan kami pampasan, tetapi kami telah kehilangan seluruh keluarga kami.

"Mereka tidak boleh hanya memberitahu kami untuk datang atau pergi sesuka hati mereka. Kita akan tunggu di sini. Jika mereka tidak datang, kami tidak meninggalkan tempat ini," kata seorang wanita lain dipetik sebagai berkata.

20/03/14

Missing MH370: FBI analysing data from pilot’s simulator, says report

KUALA LUMPUR/WASHINGTON: The FBI is helping Malaysian authorities to analyse data from a flight simulator belonging to the captain of missing Malaysia Airlines Flight MH370, according to a Reuters report.

Inspector-General of Police Tan Sri Khalid Abu Bakar, said an examination of the simulator, taken from the home of pilot Zaharie Ahmad Shah, 53, showed its data log had been cleared on Feb 3, more than a month before the airliner, carrying 239 people, disappeared on a flight from Kuala Lumpur to Beijing.

No wreckage has been found from the jetliner, which vanished from air traffic control screens off Malaysia's east coast at 1.21am on March 8, less than an hour after taking off.

Malaysia has now made available to the FBI electronic data generated by both pilots of Flight MH370, including data from a hard drive attached to the captain's flight simulator, and from electronic media used by the co-pilot, Fariq Abdul Hamid, a US law enforcement official told Reuters.

The official said he could not confirm that some data had been wiped from the simulator and stressed that there was no guarantee the FBI analysis would turn up any fresh clues.

The FBI has extensive experience investigating airplane crashes, including those of TWA 800 and EgyptAir 990 off the US east coast in the 1990s and Pan Am Flight 103 over Lockerbie, Scotland.

In the case of EgyptAir 990, the FBI helped air safety investigators establish that the crash was caused by a suicidal co-pilot, while in the case of Pan Am 103, the agency worked with British and US intelligence to build a case against the government of Libya.

The unprecedented search for the Boeing 777-200ER had focused on two vast search corridors: one arcing north overland from Laos towards the Caspian Sea, the other curving south across the Indian Ocean from west of Indonesia's Sumatra island to west of Australia.

"The working assumption is that it went south, and furthermore that it went to the southern end of that corridor," said a source close to the investigation.

That view is based on the lack of any evidence from countries along the northern corridor that the plane entered their airspace, and the failure to find any trace of wreckage in searches in the upper part of the southern corridor.

Some sources involved in the investigation have voiced fears it could stall due to the reluctance of countries in the region to share militarily sensitive radar data that might shed new light on the direction the jet took.

Malaysian and US officials believe the aircraft was deliberately diverted perhaps thousands of miles off course, but an exhaustive background search of the passengers and crew aboard has not yielded anything that might explain why.

If the plane did indeed end up in the southern Indian Ocean, one of the remotest places on Earth and also one of the deepest seas, it increases the chance it may never be found - and investigators may never know for sure what happened on board.

Officials believe that someone with detailed knowledge of both the Boeing 777 and commercial aviation navigation switched off two vital datalinks: the ACARS system, which relays maintenance data back to the ground, and the transponder, which enables the plane to be seen by civilian radar.

US agencies have looked for evidence that anyone other than the pilots knew how disable ACARS but have found nothing. - Reuters

18/03/14

NYT: Komputer mungkin ubah laluan pesawat


Terdapat kemungkinan laluan penerbangan Boeing 777-200ER diubah oleh seseorang yang memprogramkannya melalui komputer pesawat itu daripada kokpit, lapor New York Times (NYT).

Memetik seorang pegawai kanan Amerika, seseorang itu dilaporkan pasti mempunyai mengetahui perihal sistem pesawat.

NYT juga memetik pegawai Amerika yang membantu siasatan Malaysia bahawa pemprograman semula mungkin berlaku sebelum Aircraft Communications Addressing and Reporting System (Acars) ditutup.

Dan menurutnya lagi, pertukaran haluan pertama ke arah Barat dibuat oleh komputer pesawat.

17/03/14

Rahsia Gerakan Condong Michael Jackson Didedahkan

Pasti semua pernah melihat bagaimana Michael Jackson melakukan pergerakan berdiri secara condong seperti gambar di bawah. Sebenarnya beliau telah mencipta satu kasut khas yang telah pun dipatentkan atas nama beliau dengan nombor U.S. Patent 5,255,452. Patent ini boleh dilihat melalui Google Patents.
Kasut ini mempunyai reka bentuk tapak yang unik dan ia akan disangkutkan pada sejenis paku di atas lantai untuk menghasilkan ilusi anti graviti tersebut. Oh, sekarang barulah admin tahu macam mana MJ melakukan gerakan yang boleh dikatakan amat mustahil untuk dilakukan oleh manusia biasa.




Anwar pertikai kaitkan PKR kes MH370

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim Umum mempertikai pihak yang cuba mengaitkan kehilangan pesawat MH 370 dengan parti itu.

Anwar menyelar laporan media asing mengenai juruterbang pesawat itu Kapten Zaharie Ahmad Shah yang didakwa kecewa selepas menghadiri keputusan rayuan kes liwat beliau, Jumaat 7 Mac lalu.

"Hari ini macam-macam laporan media antarabangsa tulis, katanya kapten(juruterbang) curi kapal terbang sebab sedih dengan keputusan mahkamah yang nak penjarakan saya selama lima tahun.

"Laporan apa ni? Kalau nak sedih ramai lagi sedih," kata beliau sewaktu berceramah di Kampung Baru Sungai Chua semalam.

Semalam, akhbar tabloid United Kingdom Daily Mail melaporkan bahawa Zaharie seorang 'fanatik politik' dan 'aktivis sosial yang lantang'.

Daily Mail juga melaporkan Zaharie menghadiri keputusan perbicaraan liwat Anwar, beberapa jam sebelum menerbangkan pesawat malang itu.

Naib Presiden PKR Tian Chua dan ketua Cabang Subang yang dianggotai Zaharie, Sivarasa Rasiah semalam meminta agar tiada spekulasi dimainkan mengaitkan keahlian juruterbang itu dengan partinya.

Anwar turut menyalahkan pentadbiran lemah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Umno sehingga pelbagai perkara negatif dimainkan media antarabangsa.

Menurut Anwar, Najib dan kabinet beliau lemah dan mengeluarkan kenyataan bercanggah sehingga menjejaskan imej Malaysia di mata dunia.

Beliau turut menyelar cubaan Najib tidak membenarkan sebarang soalan ketika mengadakan sidang media 15 Mac lalu, lapan hari selepas kehilangan MH 370.

Menurut beliau Najib sudah biasa mengawal media negara ini dan tidak berani berhadapan dengan media antarabangsa.

"Yang datang itu New York Times, Xinhua China, Hindustan Times, Jakarta Post. Dia (Najib) tak berani," kata beliau.

16/03/14

PENCERAHAN AGAMA: CIUM #KEMALUAN ISTERI TAK BAU SYURGA

Tersebutlah satu kisah yang berlaku dalam ceramah di satu masjid sebuah kampung.

Diceritakanlah si ustaz itu berkenaan sesiapa yang mencium #kemalu*an isteri atau suami, makanya dia tidak akan berbau syurga.

Ramai yang berbisik-bisik seperti tidak bersetuju. Tetapi takut hendak bertanya kerana takut diejek oleh rakan sekampung.

Maka terbawa-bawalah isu Cium #Kemalu*an Isteri ke kedai kopi.

Kebetulan selepas memberi ceramah, si ustaz singgahlah sebentar di kedai kopi.

Datanglah seorang lelaki muda bernama Harun mendekati ustaz.

Harun: Assalamualaikum ustaz. Boleh saya duduk di sebelah ustaz? Ke sudah ada empunya?

Ustaz: Waalaikumussalam, boleh. Silakanlah duduk, jangan segan.

Harun: Saya ada soalan ni ustaz, berkenaan ceramah tadi. Ada kemusykilanlah ustaz.

Ustaz: Ada ape yer? Boleh, silakanlah bertanya. Keep it short and simple.

Harun: Begini ustaz, pasal cium #kemalu*an isteri tak berbau syurga. Kenapa ye ustaz? Saya pernah dengar ada seorang ustaz tu beritahu, cium #kemalu*an isteri itu tak mengapa dan harus sebab suami isteri boleh saja. Jangan ada orang lain sudahlah. Kenapa boleh sampai tak berbau syurga pula ustaz? Berdosa besar ke?

Ustaz: Syyhhhh! Kuat betul suaranya. Pelahan sikit, tahula tak puas hati.

Harun: Maaf ustaz, bukan apa ustaz, sebab ini pertama kali saya dengar ceramah cakap perkara tu tak boleh. Semasa kursus kahwin tak ada pula bagitau tak boleh.

Ustaz: Ermm.. panjang nak cerita ni.

Harun: Pendekkan, Short and simple.

Ustaz: Balas nampak? Hmm...Tak sabar-sabar.

Harun: Ye la, saya musykil ni ustaz. Musykil.

Ustaz: Macam ni. Ustaz tak cakap pun tak boleh, apatah lagi tak cakap pun berdosa. Tetapi ustaz cuma cakap cium #kemalu*an isteri tu tak bau syurga.

Harun: Tak berbau syurga tu maknanya tak masuk syurga la kan? Berdosalah tu. Ustaz, saya dah pening ni.

Ustaz: Hek eleh awak nie, beria-ria sangat ni kenapa? Selalu buat ke? Begini, memanglah cium #kemalu*an tak bau syurga. Semasa cium tu bau apa? Cuba cakap?

Harun: Errr. Ermmm. ooOOOOOoooooo. Heh heh.

Ustaz: Faham? [sambil hirup kopi]

Harun: Faham ustaz. Kenapa tak cakap awal-awal. Boleh salah faham ni.

Ustaz: Dah masa ceramah, tak ada pula yang tanya. Ingatkan faham, pelik juga tadi. Kenapa semua senyap.

Lawak tak sampai ke apa. Rupanya salah faham. Haduh.

Satu kedai kopi gelakkan Harun. Padahal kebanyakan dalam kedai tu semuanya dah salah faham juga! Nasib baik ada Harun

Rampasan MH370 Dilakukan Secara Berkumpulan Dan Terancang



SIDANG media Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam  merungkaikan beberapa aspek penting dalam pencarian MH370.

Aspek penting didedahkan adalah pesawat sebelum ini didakwa membuat pusingan balik adalah milik MH370.

Maklumat terbaharu ini menguatkan lagi teori rampasan dibangkitkan ramai pihak.

Namun, jika benar pesawat ini dikawal seseorang bagaimana cara ia dilakukan?

Pesawat Boeing 777 ini bukan sembarangan pesawat, ia adalah pesawat dilengkapi ciri keselamatan yang canggih.

Ini termasuk, pintu menghubungkan kokpit dengan pesawat hanya boleh dibuka dari kokpit.

Sumber enggan namanya didedahkan memberitahu, jika seseorang mahu merampas pesawat, adalah sukar untuknya memasuki kokpit.

Ini kerana, hanya juruterbang dan pembantu juruterbang sahaja yang boleh membuka pintu tersebut.

"Ia sukar dilakukan melainkan mendapatkan bantuan 'orang dalam'. Jika ini berlaku adalah lebih mudah seseorang merampas pesawat," katanya.

Jika seseorang mampu memasuki kokpit pesawat, transponder boleh dimatikan secara manual kerana transponder mudah dikendalikan.

Namun, beliau enggan mengulas lanjut berhubung perkara tersebut kerana siasatan masih berjalan.

Apabila ditanya adakah wujud cara lain untuk mengawal pesawat selain dari memasuki kokpit, beliau berkata, terdapat cara lain namun sukar dilakukan.

Jika seseorang mempunyai kemahiran tinggi dalam menggodam, tidak mustahil mampu  menggodam sistem pesawat.

Ini kerana, pesawat Boeing 777 mempunyai sistem berkomputer iaitu 'fly by wire system' yang mungkin boleh digodam oleh seseorang yang berkemahiran tinggi.


[ Terkini ] Raja Bomoh Ugut Saman JAKIM Dan Khairy Jika Beliau Ditangkap

Saya tidak kisah membayar denda (kerana menampar Khairy). Saya ada duit. Saya ada peguam. Saya bukan bomoh kelas bawahan. Saya mungkin saman dia dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) RM100 juta jika mereka tangkap dan tuduh saya khurafat,” katanya.

Ibrahim Mat Zin, “raja bomoh” yang mencetuskan kekecohan dengan upacara ritualnya dalam usaha mencari pesawat MH370 yang hilang, dilihat sebagai seseorang yang berkeyakinan tinggi, malah berlagak.

Ibrahim Mat Zin, “raja bomoh”, Raja Bomoh Ugut Saman JAKIM Dan Khairy Jika Beliau Ditangkap, berita, terkini, info,

Dia mendakwa dirinya sebagai bomoh jutawan dengan pelanggan terdiri daripada orang kaya dan berpengaruh, termasuk ahli politik Umno dan personaliti luar negara. Dia juga menganggap Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebagai kawan.

Ahli politik Malaysia, katanya, ada mendapatkan bantuannya untuk memperolehi antara lain kelebihan dalam politik, perniagaan dan perkahwinan.

“Saya tidak menafikannya. Tetapi bukan mereka sahaja pelanggan yang datang mendapatkan perkhidmatan saya. Ada juga pelanggan dari Brunei, Arab Saudi dan Indonesia yang minta bantuan saya untuk menyembuhkan mereka menggunakan perubatan tradisional,” katanya kepada The Malaysian Insider, baru-baru ini.

Beliau yang yakin dengan kehandalan dan kebolehannya menyembuh menggunakan cara tradisional tidak terganggu dengan isu yang membuatnya terkenal susulan aksinya di KLIA minggu lalu menggunakan kelapa, teropong buluh dan sangkar ikan untuk “menghalau semangat jahat” dalam usaha mencari pesawat Malaysia Airlines MH370.

Aksi “permaidani ajaib” Ibrahim mencetuskan kemarahan dan pengguna sosial media menganggap perbuatan itu memalukan menyebabkan mereka mengkritik dan mempersenda Ibrahim.

Perkataan “bomoh” menerima tweet lebih daripada 200,000 kali dan sentimen utamanya kelihatan ia sesuatu yang memalukan.

“Saya tidak melakukan apa-apa yang haram.

“Saya guna ayat Al-Quran dan doa supaya pesawat dan penumpang boleh dikesan. Ini tidak menyalahi agama. Jangan panggil saya murtad kerana ini.

“Mengejek saya juga tidak membawa kebaikan. Saya ikhlas menolong kerajaan,” katnaya.

Dalam dua upacara di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur minggu lalu, ditemani beberapa pembantu, Ibrahim melakukan ritual bertujuan “melemahkan semangat jahat supaya penyelamat dapat menemui pesawat”.

Lelaki berusia 80 tahun dari Sungai Manik, Pasir Salak, Perak itu yang juga guru seni mempertahankan diri, berkata dia sudah membantu ramai orang sejak berusia 10 tahun.

“Pelanggan saya pelbagai. Kebanyakan daripada mereka adalah orang penting, kaya dan ahli politik,” katanya.

Ibrahim mendakwa, beliau adalah generasi kelima keturunan bomoh dan ada kaitan dengan pahlawan Melayu, Datuk Maharajalela pada tahun 1800-an.

Residen British pertama di Perak, J W W Birch, dibunuh oleh pejuang kebangsaan Melayu dan negarawan, Datuk Maharajalela dan Sepuntum pada 1875.

Ibrahim juga menyenaraikan peranannya dalam beberapa kejadian besar dalam negara: antaranya ialah memanggil semula roh mangsa tsunami 2004; menjejak mayat mangsa lemas di banjir besar di Kuala Dipang; mengesan mayat mangsa kondominium Highlands Tower yang runtuh pada 1993; dan melemahkan ilmu hitam Mona Fendy supaya hakim boleh menjalankan tugasnya tanpa diganggu di mahkamah Temerloh di Pahang, di mana Mona Fendy akhirnya disabitkan bersalah membunuh ahli politik pada 1993 dan dihukum gantung.

Mengenai kaedahnya yang “istimewa” dalam membantu Putrajaya mencari MH370, Ibrahim berkata, setiap individu ada cara tersendiri untuk membantu.

“Orang teknikal guna sains dan radar kesan pesawat. Saya guna ayat Al-Quran dan barangan yang saya bawa bersama ketika sesi (ritual) bukan untuk dipuja.

“Saya tidak puja barang itu kerana mereka hanya sebagai symbol. Seperti menangkap ikan, adakah kita hanya berharap dan berdoa menangkap ikan tanpa ada peralatan? Tidak, bukan? Jadi mata kail dan perangkap ikan adalah symbol mendapatkan pesawat itu,” katanya.

Mengenai kutukan yang diterimanya sejak episode di KLIA dan cadangan beliau ditangkap kerana melakukan ilmu hitam, Ibrahim berkata, mereka tidak sepatutnya menghakiminya tanpa bercakap dahulu dengannya.

“Saya bukan bomoh tepi jalan. Saya bomoh jutawan. Saya ada perniagaan pembinaan selain membantu dan merawat orang. Anda tidak pernah dengan tentang saya kerana saya tidak menunjuk-nunjuk kekayaan saya seperti orang lain.

“Khairy Jamaluddin (menteri belia dan sukan) hanya cakap besar tetapi dia tidak ada apa-apa. Saya lebih kaya daripada dia,” katanya.

Awal minggu ini, Ibrahim mengugut untuk menampar Khairy yang juga Ketua Pemuda Umno kerana memperkecilkannya dan meminta supaya dia ditahan.

“Dia patut hormat orang tua. Dia mungkin tidak tahu saya tetapi ahli politik yang lebih tua kenal sangat dengan saya. Malah, Datuk Seri Zahid Hamidi ialah ketua seni mempertahankan diri kami,” katanya merujuk kepada menteri dalam negeri.

Maklum balasnya terhadap ejekan Khairy ialah beliau mengugut untuk menamparnya seperti buaya.

Khairy, bagaimanapun, tidak mengambil ugutan itu secara serius dan terus membuat lawak mengenai perkara itu dalam beberapa siri tweet menerusi akaunnya.

Dalam satu tweet, Khairy berkata:“Raja Bomoh nak tampar saya cam kokedai”.

Ibrahim berkata, beliau tidak teragak-agak untuk melakukan ugutannya itu dan akan melaksanakannya jika kesabarannya teruji.

“Saya tidak kisah membayar denda (kerana menampar Khairy). Saya ada duit. Saya ada peguam. Saya bukan bomoh kelas bawahan. Saya mungkin saman dia dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) RM100 juta jika mereka tangkap dan tuduh saya khurafat,” katanya.

Beliau berkata, tidak ada apa yang hendak dimalukannya dan tidak beranggapan caranya “membantu” kerajaan mencari pesawat hilang itu meletakkan negara dalam keadaan yang memalukan.

“Tidak, saya tidak buat apa-apa kesalahan. Anda hanya rasa malu jika buat salah, dan saya tidak melakukan kesalahan,” katanya.

Perbualan kami berakhir di situ, dan sebelum itu Ibrahim berkata, dia biasanya berjalan dengan sekurang-kurangnya 16 pengawal peribadi.

“Saya dalam perjalanan ke Kuala Lumpur. Saya tidak berseorangan. Saya ada 16 pengawal peribadi bersama saya setiap masa. Saya masih berfikir di mana patut yang lakukan sembahyang saya bila sampai di sana,” katanya. – 16 Mac, 2014.

Wa Allahu'alam..


SUmber : ohdunia.my

MH370 & Bomoh: Dr Harun Din Mula Berbicara

Dalam mengikuti perkembangan MH370 di dalam kuliah beliau,Dr Harun Din menasihati…
Ini antara Intipati Kuliah yang disampaikan oleh beliau selepas solat Maghrib di sebuah masjid:
1.Kembali kepada cara hidup islam. Sistem Islam, kembali kepada Allah.
Insaflah yang kita sedang diuji Allah.

2.Air di empangan makin kurang. 3/4 Malaysia berjerebu dan terbaru MH370. Berpuluh-puluh kapal dan aircrafts cari pun tak jumpa. Allah nak ajar manusia bahawa ilmu kita ni sangat sedikit berbanding ilmu Allah.

3.Kalau diambil seluruh lautan dan seluruh pokok dan tumbuhan hingga habis untuk dijadikan tinta, masih tak mampu nak menulis kalimah Allah. Apatah lagi ilmuNya.



4.Beliau(Dr Harun Din) bacakan ayat quran ..jangan makan dan minum yang haram…maka kalau kita langgar ..mengundang kemurkaan Allah lalu Allah akan turun bala.

5.Apa yang berlaku pada MH370 jadikan Malaysia tumpuan seluruh dunia. Allah malukan kita dengan peristiwa tikar terbang sehingga Arab Saudi kata kita biarkan syirik berleluasa. Memang itu yang berlaku sebenarnya… Allah hina negara kita dengan peristiwa macam ni.

6.Majoriti manusia tak melihat peristiwa yang berlaku dengan mata hati bukan mata kasar. Mata hati kita buta kerana banyak maksiat dan syirik. Allah ingatkan kita..kembali padaNya..pohon maaf..insaf.

7.Bila dah 3 ke 4 hari tak jumpa baru nak ingat Allah.. Baru nak solat hajat. Bagi yang terang mata hati..terus baca innalillahi wainna ilaihirojiuun sewaktu awal-awal peristiwa berlaku.

8.Beliau(Dr Harun din) mengeluarkan pendapat ikut pengalaman, beliau melihat Saudi Airline dan Brunei amat menekankan kepada juruterbang mereka bacaan doa(bagi yang muslim) sebelum melakukan penerbangan.

9.Kenapa kita tak berserah pada Allah dalam setiap permulaan perjalanan? Di malaysia ni..banyak sangat orang Islam percaya perkara khurafat..bomoh dah jadi kelaziman hinggakan orang buat tikar terbang di KLIA pun tiada orang Islam yang menghalang… Hingga 1 dunia tengok kebodohan dan kesyirikan yang berlaku di negara kita… Lihat dengan mata hati…itu penghinaan Allah pada kita.

Diolah semula oleh penulis asal


Anwar mula dikaitkan dengan MH370, selepas ini?

Hari ini sudah masuk hari kesembilan kehilangan pesawat MH370 menghantui dunia. Daripada jangkaan awal bahawa pesawat itu mungkin terhempas dengan fokus pencarian di Laut China Selatan dan Selat Melaka, pengumuman Perdana Menteri, Najib Razak dalam sidang akhbar yang tidak boleh ditanyakan soalan semalam, perhatian kini bertukar dimensi dengan kebarangkalian ianya dirampas atau sengaja disabotaj pula.

Sebagaimana yang didedahkan Najib juga, pesawat itu kini mungkin berada di sempadan antara Turkmenistan dan Kazashtan sehingga ke utara Thailand atau di koridor selatan yang mengunjur daripada Indonesia hingga ke Lautan Hindi.

Maklumat daripada radar TUDM bahawa pesawat itu sengaja dialihkan tujuannya serta sistem komunikasi juga dimatikan dengan sengaja, sudah pasti untuk mengelak dikesan, tumpuan kini ialah kepada mereka yang berada di dalam kokpit pesawat itu iaitu juruterbang, Kapten Zaharie Ahmad Shah dan pembantunya, Fariq Abdul Hamid.

Persoalannya ialah jika pesawat itu dirampas, apakah juruterbangnya diugut oleh sekumpulan perampas yang menyamar sebagai penumpang atau beliau merupakan sebahagian daripada komplot rampasan itu?

Apakah pula tuntutan dan permintaan mereka? Sehingga ini masih belum terdengar ada sebarang tuntutan dibuat kepada kerajaan Malaysia atau mana-mana kerajaan lain berhubung rampasan ini.

Atau mungkinkah kerajaan sebenarnya sudah menerima permintaan itu dan sedang berunding mengenainya dan ia sengaja disembunyikan atas faktor-faktor keselamatan?

Dah sekiranya kehilangan pesawat ini merupakan satu sabotaj, apakah pula penyebabnya?

Sementara pihak polis sudah pun menggeledah rumah juruterbang dan pembantunya itu untuk mengumpul lebih banyak maklumat, maklumat berita di internet ketika ini lebih sarat mengenai pendedahan maklumat tentang kecenderungan anutan politik jututerbang tersebut.

Selain sudah banyak didedahkan maklumat mengenai Kapten Zaharie yang digambarkan penyokong tegar PKR dan berkempen kuat untuk V Sivarasa di kawasan Parlimen Subang dalam pilihanraya lalu, beliau juga digambarkan sebagai peminat setia Anwar Ibrahim.

Dalam perkembangan terbaru yang didedahkan oleh akhbar Daily Mail, Ahmad Zaharie juga didakwa berada di Mahkamah Rayuan pada 7 Mac untuk memberi sokongan moral kepada Anwar Ibrahim dan menyaksikan sendiri detik-detik hukuman 5 tahun penjara itu dijatuhkan.

Selepas mahkamah berakhir pada 7 malam, barulah beliau pulang ke rumah dan kemudian pada jam 9 malam terus bertolak ke KLIA untuk tugasan membawa pesawat MH370 ke Beijing.

Apakah mungkin kerana kecewa dengan hukuman yang dijatuhkan itu, lalu beliau melakukan sabotaj itu secara sendirian?

Selain akhbar luar negara, beberapa blog dan pengendali laman sosial pro UMNO, tanpa segan-silu dan tanpa mengambil kira perasaan isteri dan ahli keluarga Kapten Zaharie, terus mengaitkan beliau dengan hukuman penjara terhadap Anwar Ibrahim sebagai punca kehilangan pesawat itu.

Beliau didakwa kecewa dengan hukuman itu dan cuba meluahkan perasaannya dengan melakukan sabotaj itu. Apakah ianya benar? Isunya ialah apakah beliau seorang yang tidak berfikir panjang kerana, jika benar itu alasannya, ia adalah tindakan yang tidak mampu mengubah apa-apa, malah perbuatannya membahayakan nyawa 239 penumpang adalah ancaman kepada masa depannnya sendiri.

Walaupun belum dapat dipastikan apa sebenarnya yang berlaku dan usaha ke arah menamatkan misteri ini sedang giat dilakukan, nampaknya sebagaimana banyak aspek lain boleh dijuruskan dalam sesuatu kejadian, kaitannya dengan politik dan persaingan kuasa antara Najib Razak dengan Anwar Ibrahim tetap mengambil tempatnya.

Biar sudah berkali-kali diingatkan agar sesiapa tidak menyebar spekulasi dan andaian mengenai tragedi ini, namun dalam dunia tanpa sempadan sekarang ini, bukan saja media dah pengguna internet dalam negeri yang berbuat demikian, malah sudah menjangkau ke pemikiran antarabangsa.

Sosok yang bernama Anwar yang baru-baru ini dihukum penjara lima tahun, dihalang daripada bertanding di Kajang dan seterusnya menjadi Menteri Besar Selangor seolah-olah "kambing yang sedang dicat hitam" sementara punca sebenar kehilangan pesawat itu masih dalam pencarian.

Yang ditunggu, apakah selepas ini rumah Anwar Ibrahim pula akan digeledah polis? (SH 16/03/2014)

Informer Al-Qaeda dedah plot rampas pesawat


Pendedahan pemberi maklumat  Al-Qaeda bahawa dia pernah bertemu dengan pengganas Malaysia berhubung rancangan merampas pesawat menimbulkan kebimbangan sama ada ia berkaitan dengan kehilangan MH370.

Informer kelahiran British itu Saajid Muhammad Badat (kanan) membuat dakwaan itu di Mahkamah New York.

Ia berkata demikian ketika memberi keterangan melalui pautan video dalam perbicaraan kes Sulaiman Abu Ghaith, menantu Osama Laden, menurut Sunday Telegraph, United Kingdom.

Ketika memberi keterangan, Saajid berjata, lima lelaki Malaysia merancang mengawal pesawat menggunakan bom tersembunyi dalam kasut untuk meletupkan pintu kokpit.

Katanya, beliau ada bertemu dengan rakyat Malaysia itu, salah seorangnya juruterbang, di Afghanistan dan kasut bom itu diberikan pada mereka
PERINGATAN: Blogger 1Rakyat tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
PENAFIAN: Semua petikan berita dan video di ambil dari web tempatan dan luar negara ada kena mengena dengan kepimpinan negara dan politik tanah air. Petikan ini hanya di buat untuk penilaian pengunjung sahaja untuk melihat kejadian sebenar senario politik Malaysia bukanlah dari luahan sebenar dari blogger 1Rakyat. Anda digalakan mengambil semua maklumat atau berita dalam blog ini untuk dijadikan rujukan dan pandangan dari pihak lain (copy & paste adalah digalakkan).

Posting Popular

Rakan Seperjuangan

Paparan halaman minggu lalu

Archive

BROKER PILIHAN ANDA

Ustaz Azhar Idrus

Watch videos at Vodpod and more of my videos

Blog List 3

Terdapat ralat dalam alat ini

Live Blog Stats

Suara Rakyat | About |Advertising |Blogger © 2011. modified by 1Rakyat