Facebook FanBox

Recommed Forex Broker

Degoo Cloud Free 100GB

100 GB Free Backup

5/05/12

1 Malaysia Barang Naik Jom Ubah Malaysia!!!.

1 Malaysia Barang Naik Jom Ubah Malaysia!!!.

Polis siar foto anggota kasari orang ramai, wartawan

Polis Diraja Malaysia (PDRM) hari ini menyiarkan dalam Facebook polis Kuala Lumpur rakaman gambar anggota polis yang didakwa telah mengkasari orang awam serta wartawan semasa perhimpunan BERSIH 3.0 Sabtu lalu.

Dalam kenyataan yang turut disiarkan dalam Facebook tersebut, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh menyeru orang ramai supaya tampil memberi kerjasama dan bukti.

"Melalui rakaman gambar-gambar ini, saya mengambil kesempatan ini untuk menyeru mana-mana juga orang ramai yang berada di sekitar tempat kejadian, khususnya terhadap mereka yang menyaksikan kejadian itu, tampil memberi kerjasama, serta bukti-bukti yang ada untuk keterangan mereka direkodkan oleh pegawai penyiasat berdasarkan kepada prosedur undang-undang negara ini," katanya.
Bagaimanapun, pihak polis nampaknya hanya berminat dengan satu insiden yang berlaku di sepanjang Jalan Tun Perak di mana ia hanya menunjukkan pergelutan yang berlaku di hadapan cawangan bank OCBC di situ.

Banyak lagi gambar atau klip video yang menggambarkan kekejaman polis semasa BERSIH 3.0 yang telah dimuat-naik di Internet oleh para saksi, tidak disebut.

Selain itu, Facebook itu juga turut menyiarkan sejumlah 42 keping lagi gambar hasil daripada penelitian terhadap gambar-gambar yang telah dirakam oleh media dan polis semasa perhimpunan BERSIH 3.0 yang diadakan di sekitar Bandaraya KualaLumpur ke Dataran Merdeka pada 28 April lalu.
"Di samping itu, turut diedarkan adalah gambar-gambar yang mengandungi aksi-aksi deretan peserta perhimpunan yang telah merempuh kawalan polis di suatu lokasi yang berhampiran dengan Dataran Merdeka.

"Rempuhan ini menunjukkan peserta perhimpunan mempunyai hasrat menuju ke Dataran Merdeka yang dikawal oleh polis dan pihak Bandaraya Kuala Lumpur," kata Mohmad.

Bagaimanapun, gambar-gambar yang ditunjukkan itu sepadan dengan gambar Malaysiakini di mana peserta memecahkan benteng polis di hadapan KLCC, di sudut Jalan Ampang dan Jalan P Ramlee, kira-kira 5 kilometer dari Dataran.

Mohmad menyeru orang ramai yang mengenali pihak atau kepada individu dalam gambar tersebut supaya tampil memberi maklumat kepada mana-mana pegawai polis, balai polis atau berhubung terus dengan ASP Azmi Aziz, pegawai jabatan siasatan jenayah D7A ibupejabat polis Kuala Lumpur melalui emel azmiaziz@rmp.gov.my atau telefon 019-2602344 dan 019-3872344.
Sementara itu, dalam satu lagi kenyataan Mohmad berkata berikutan penyiaran gambar mereka yang terlibat, hanya seorang yang tampil setakat ini untuk membantu siasatan.

Katanya, lelaki berkenaan yang berumur 39 tahun, datang sendiri ke ibupejabat polis kontinjen Kuala Lumpur pada jam 3 petang tadi.

"Sementara itu, seorang siswa berumur 22 tahun telah berjanji akan serah diri bersama peguamnya pagi esok," katanya.

3/05/12

Suhakam: Tindakan polis tak boleh diterima sama sekali

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) menegaskan bahawa penggunaan kekasaran yang tidak seimbang dan tidak sepatutnya terhadap peserta perhimpunan dan juga petugas media adalah satu tindakan pihak polis yang tidak boleh diterima sama sekali.

"... di mana mereka (polis) mempunyai tanggungjawab untuk mengekalkan undang-undang dan ketenteraman serta keselamatan awam secara professional lebih-lebih lagi sekiranya diperlukan untuk mengendali dan memudahkan perhimpunan awam," kata Pengerusi Suhakam Tan Sri Hasmy Agam.

Suruhanjaya itu juga, tegasnya, terkejut dengan dakwaan layanan polis terhadap petugas media yang mempunyai tanggungjawab untuk merekod, mendokumen dan melaporkan peristiwa yang menarik minat orang ramai secara professional dan beretika.

"Sesetengah daripada mereka dikasari sementara dua wartawan dilaporkan ditahan, di samping peralatan mereka dimusnah dan dirampas oleh pihak penguatkuasa," tambahnya.

Berikut adalah kenyataan penuh pengerusi Suhakam yang bertajuk 'Kebebasan bersuara dan hak untuk berhimpun secara aman mesti dilindungi dan dihormati'.

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suruhanjaya) amat kecewa dan bimbang dengan pelbagai insiden yang dilaporkan berlaku semasa perhimpunan awam pada 28 April 2012, termasuk laporan pasukan pemantaunya, khususnya dakwaan pengendalian yang terlalu kasar dan secara sembarangan oleh pihak polis dalam menyuraikan orang ramai.

Suruhanjaya juga terkejut dengan dakwaan layanan polis terhadap petugas media yang mempunyai tanggungjawab untuk merekod, mendokumen dan melaporkan peristiwa yang menarik minat orang ramai secara professional dan beretika; sesetengah daripada mereka dikasari sementara dua wartawan dilaporkan ditahan, di samping peralatan mereka dimusnah dan dirampas oleh pihak penguatkuasa.

Suruhanjaya juga mengambil maklum dengan penuh kebimbangan keadaan di mana kelakuan dan tingkah laku peserta perhimpunan yang tidak dapat dikawal dan menjadi huru-hara.

Namun begitu, penggunaan kekasaran yang tak seimbang dan tidak sepatutnya terhadap peserta perhimpunan dan juga petugas media adalah satu tindakan pihak polis yang tidak boleh diterima sama sekali di mana mereka mempunyai tanggungjawab untuk mengekalkan undang-undang dan ketenteraman serta keselamatan awam secara professional lebih-lebih lagi sekiranya diperlukan untuk mengendali dan memudahkan perhimpunan awam.

Suruhanjaya, dalam Laporan Tahunan serta laporan Siasatan Awam berkenaan penggunaan kekerasan yang melampau oleh pihak polis semasa perhimpunan awam, telah berulang kali menyeru pihak berkuasa, agar menggunakan cara yang bersesuaian dan tanpa keganasan sekiranya mereka mendapati ianya perlu untuk mengawal atau menyuraikan orang ramai semasa perhimpunan.

Tambahan pula, Prinsip Asas Bangsa-bangsa Bersatu mengenai Penggunaan Kekerasan dan Senjata Api oleh Pegawai Penguatkuasaan Undang-undang juga menyediakan bahawa pegawai penguatkuasa undang-undang haruslah, seboleh mungkin, menggunakan cara yang tanpa kekerasan sebelum mengambil keputusan untuk menggunakan kekasaran.

Walaupun Suruhanjaya telah beberapa kesempatan menawarkan diri sebagai mediator antara polis dan penganjur perhimpunan agar satu persetujuan secara konsensus antara dua pihak sebelum perhimpunan dapat dicapai, namun, tawaran tersebut telah ditolak. Suruhanjaya juga telah beberapa kali menyeru pihak berkuasa untuk membenar dan memudahkan orang ramai untuk berhimpun secara aman.

Ia juga telah menggesa agar polis memudahkan orang ramai untuk melaksanakan hak mereka untuk berhimpun secara aman dan mengeluarkan pandangan tanpa membahayakan hak orang lain untuk menjalankan kehidupan dan hal ehwal harian dengan gangguan minima.

Peserta di perhimpunan yang seumpama di beberapa tempat lain seperti Georgetown, Kuantan, Johor Bahru, Ipoh, Kuching dan Kota Kinabalu telah dibenarkan untuk berhimpun dan bersurai secara aman, teratur dan bertanggungjawab tanpa sebarang insiden yang tidak diingini berlaku merupakan satu testimoni kepada kebolehlaksanaan langkah-langkah tersebut.

Suruhanjaya ingin mengulangi pendiriannya bahawa ia mengakui keamanan dan kestabilan adalah yang paling utama dan bahawa ketenteraman awam perlu dikekalkan pada setiap masa, namun ianya juga berpendapat bahawa perhimpunan awam menyediakan ruang untuk orang ramai melahirkan perasaan mereka mengenai isu yang menjadi kebimbangan.

Hak-hak tersebut adalah terkandung dalam Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Persekutuan dan Perkara 20(1) Perisytiharan hak Asasi Manusia Sejagat (UDHR) serta Akta Perhimpunan Aman 2011 dan juga Perkara 19 UDHR mengenai kebebasan mengeluarkan pendapat.

Walau bagaimanapun, dalam usaha ke arah demokrasi yang berfungsi sepenuhnya, Suruhanjaya telah berulangkali menggesa semua pihak untuk melaksanakan hak mereka secara bertanggungjawab dalam memastikan keamanan dan keselamatan semua yang terlibat dilindungi dan yang lebih penting hak orang lain yang terlibat secara tidak langsung juga mesti dihormati dan dilindungi.

Buat ketika ini, Suruhanjaya menyeru orang ramai, pihak media serta pihak berkuasa yang berkaitan yang telah menyaksikan sebarang pelakuan atau insiden mengenai dakwaan pelanggaran hak asasi manusia semasa perhimpunan 28 April 2012 untuk mengemukakan maklumat, dokumen lain dan bukti yang berkaitan kepada Suruhanjaya untuk siasatan.

Sementara itu, Suruhanjaya akan membincangkan perkara ini, menganalisa bukti yang terkumpul dan mengkaji laporan pemantuan perhimpunan tersebut secara terperinci dalam mesyuaratnya yang akan datang bagi mempertimbangkan tindakan selanjutnya.

Mahkamah Paris boleh keluar waran tangkap jika tolak sepina

Waran tangkap antarabangsa boleh dikeluarkan oleh hakim Perancis jika saksi enggan membantu sesuatu siasatan selepas sepina dikeluarkan.

Menurut peguam Perancis, Joseph Breham (kanan), yang mewakili NGO Suaram dalam aduan awam berhubung dakwaan membabitkan sogokan jutaan ringgit dalam urusniaga pembelian senjata, "amaran merah" boleh dihantar kepada Interpol sebagai langkah terakhir.
"Jika saksi itu enggan mematuhi sepina tersebut, mahkamah boleh mengeluarkan notis mandat d'amener, memaksa saksi hadir di mahkamah.

"Jika saksi (masih) tidak mahu mematuhinya, maka waran tangkap boleh dikeluarkan.

"Waran tangkap berkenaan berkuatkuasa dalam wilayah Perancis, dan mungkin diantarabangsakan, jika hakim merasakannya perlu," katanya.

Bulan lepas, Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata beliau atau sesiapa sahaja dari kementeriannya, tidak akan membantu siasatan di Perancis itu.

Zahid dinamakan dalam senarai tujuh orang saksi yang dicadangkan oleh Suaram, yang telah diterima oleh hakim siasatan Perancis, Roger Le Loire.

Al-Fatihah: Bob Kuman meninggal dunia

Al-Faatihah, buat Al Marhum Husni Bin Mohd Rawi ( Bob Kuman ) telah kembali ke Rahmatullah 4.38 petang tadi. Mari bersama kita doakan semoga roh beliau ditempatkan dikalangan Anbiya', Syuhada' dan solihin, Ameen.

Pelakon dan juga pelawak, Bob Kuman telah disahkan meninggal dunia jam 4.38 petang tadi.

Berita berkenaan disahkan sendiri oleh Pemangku Timbalan Presiden Seniman, Zed Zaidi sebentar tadi.

Jenazah masih berada di rumahnya di Kota Damansara.
Jenazah yang sedang disempurnakan - Gambar ehsan dari Mazidul Akmal Sidek Read more: http://biaqpila.blogspot.com/2012/05/al-fatihah-bob-kuman-meninggal-dunia.html#ixzz1tnh69Z5f

Pendakwa Perancis dakwa Najib minta AS$1b untuk Perimekar

Pendakwa awam Perancis yang menyiasat urusniaga pembelian senjata Perancis-Malaysia mendakwa menemui bukti bahawa menteri pertahanan ketika itu, Datuk Seri Najib Razak meminta AS$1 bilion (RM3 bilion) untuk syarikat tempatan Perimekar daripada DCNI - anak syarikat pembuat kapal Perancis DCN.

Menurut kertas pendakwaan yang didedahkan oleh NGO Suaram hari ini, terdapat satu faks menunjukkan bahawa Najib didakwa meminta jumlah itu untuk Perimekar sebagai syarat bagi mengadakan pertemuan dengan beliau pada 14 Julai 2001.

Faks bertarikh 1 Jun 2001 dari Francois Dupont, wakil Malaysia untuk syarikat swasta Thales Asia International, kepada D Arnaud.

Dokumen itu, satu daripada 153 yang ditunjukkan kepada Suaram, telah dirampas oleh polis Perancis dari pejabat Henri Gide, seorang pegawai Thales.

2/05/12

Video Polis Traffik acukan Pistol kepada Peserta BERSIH 3.0 pula keudara.. saksikan!!

Satu lagi videoclip yang menambahkan lagi bukti visual akan penggunaan kekerasan oleh anggota Polis dalam Himpunan BERSIH 3.0 keudara hari ini..

Ianya memaparkan seorang anggota Polis Traffik mengacukan pistolnya kepada para Peserta Himpunan BERSIH 3.0 yang tidak bersenjata Sabtu lalu.

Dalam klip 10 saat, dari penyumbang tanpa nama, Peserta Himpunan BERSIH 3.0 dipercayai anggota Unit Amal PAS, dilihat cuba mengangkat motosikal merah di tengah-tengah latar belakang yang kacau-bilau yang menunjukkan Peserta Himpunan BERSIH 3.0 melarikan diri dari polis.

KUALA LUMPUR: A slew of videos have emerged in the aftermath of last Saturday’s Bersih 3.0 rally, showing both the police and protesters turning violent on the streets.

Today, FMT received a video depicting a traffic policeman pointing his gun at an unarmed protester, adding on to the series of incriminating visual evidence indicating the use of excessive force by the authorities.

In the 10-second clip, from an anonymous contributor, the protester, believed to be a PAS Unit Amal member, is seen trying to lift a red motorcycle amid a chaotic background of protesters appearing to be fleeing from the police.

There were two motorcycles lying on the road. It was not clear if they were the properties of the police. PAS Unit Amal is a volunteer corp tasked to maintain crowd discipline during rallies.

A few seconds later, a traffic policeman is seen entering the frame with a gun in hand and pointing it towards the activist. The latter is then seen raising his hands as the officer approached him and runs off to join the rest of the crowd.

At that point, two blue uniformed policemen are seen chasing the large crowd away with their hands on their holstered guns in what appeared to be an attempt to intimidate and push the crowd backwards.

According to a lawyer, a policeman could only take out his gun if the person before him was highly suspicious or likely to cause hurt.

“So in this case it was wrong for the traffic policeman to do that. In some countries it would have been considered as assault or intimidation,” the lawyer said on condition of anonymity.

Police violence

The video was believed to have been shot along Jalann Tunku Abdul Rahman near the Sogo shopping complex just after a police car was overturned and police and protesters clashed on Jalan Raja Laut that saw scores injured including those from the police.

The clashes occurred after police fired tear gas and water cannons to disperse tens of thousands of demonstrators, following a breach of the barricade in front of Dataran Merdeka.

Police had on Friday obtained a court order barring Bersih 3.0 and the public from entering the historic square across the weekend.

Dozens of tear gas canisters were shot on a packed crowd forcing them to retreat north of Jalan Raja Laut while some ran towards Jalan Tun Perak as police and anti-riot squads moved in to disperse the crowd.

Angry protesters later attacked a police car, which then crashed into at least two people, while trying to flee.

After an ambulance took away the injured policemen, the protesters flipped the car over on its side but then fled after tear gas was fired.

Both the authorities and rally organisers blamed each other for the fracas but the police now face more pressure to explain the surfacing evidence of what rights groups described as unnecessary violence used to disperse a peaceful assembly.

Inspector-General of Police Ismail Omar had vowed to open investigations on the allegations but said his men made the right move to disperse the rally as a “more dangerous situation could have taken place”.

Free Malaysia Today

1/05/12

Ust Azhar Idrus- Jin & Mengundi

Ust Azhar Idrus- Jin & Mengundi

Video Ganas peserta BERSIH 3.0 dibelasah Polis

Video Ganas peserta BERSIH 3.0 dibelasah Polis

Senator Australia: Provokasi polis punca insiden ganas

KUALA LUMPUR – Pemerhati antarabangsa dijemput Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi menilai sistem pilihan raya di negara ini mendakwa perhimpunan Bersih 3.0 kelmarin aman sehingga polis melakukan provokasi.

Senator Nick Xenophon dari Australia juga berpendapat terdapat laporan berat sebelah mengenai perhimpunan itu oleh media arus perdana.

“Kita lihat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berada di Kuching, tetapi laporan mengenainya lebih utama berbanding perhimpunan itu yang merupakan ekspresi politik terbesar di Malaysia,” katanya pada sidang media semalam.

Xenophon dan enam lagi pemerhati dari Indonesia, India, Pakistan, Filipina, Jerman dan Australia turut serta dalam perhimpunan Bersih 3.0, tiba di Kuala Lumpur pada 25 April lalu.

Mereka termasuk penulis buku Indonesia, Dr Mohamad Nasir Tamara Tamimi; Dr Clinton Fernandes dari Australia; Dekan Amado Valdez dari Filipina dan Juliane Schmucker dari Jerman.

Kumpulan itu bertemu dengan wakil-wakil Kerajaan Malaysia, Suruhanjaya Pilihan Raya, Kerajaan pemerintah Barisan Nasional, Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) serta Majlis Peguam.

Dalam sidang media itu juga, salah seorang pemerhati dari Editor Times India, MJ Akbar berkata, peserta perhimpunan sebenarnya dalam mood perayaan.

“Orang ramai mempunyai masa yang cukup untuk menghidupkan keganasan jika mereka mahu. Tetapi disebabkan mood perayaan berlakunya provokasi,” katanya.

Walau bagaimanapun, Akbar berkata bahawa demokrasi memerlukan kebebasan daripada rasa takut dan kebebasan berhimpun.

“Adalah malang bahawa beberapa suara percaya bahawa negara ini mahu melaksanakan keharmonian tanpa demokrasi. Saya percaya Malaysia berhak demokrasi,” katanya.

Dalam pada itu, seorang lagi pemerhati, Senator Bizenjo dari Pakistan terkejut apabila pengangkutan awam ke Kuala Lumpur telah dihentikan sementara sewaktu perhimpunan Bersih 3.0 berlangsung.

“Di negara-negara lain pengangkutan disediakan bagi orang-orang untuk menghadiri perhimpunan. Saya dimaklumkan oleh beberapa orang mereka terpaksa berjalan kaki 20 kilometer untuk menghadiri perhimpunan tersebut,” katanya.

Ahli kumpulan itu juga mengisytiharkan mereka bebas dan tidak berpihak kepada mana-mana parti politik, walaupun mereka telah dijemput oleh Anwar.

SUMBER:http://www.sinarharian.com.my/nasional/senator-australia-provokasi-polis-punca-insiden-ganas-1.44492

Bodoh Punya Melayu - SAMSENG UMNO-BN buat kacau di ceramah DAP

Bodoh Punya Melayu - SAMSENG UMNO-BN buat kacau di ceramah DAP

hahaha ni laa standard politik melayu yang bodoh.. Aku sebagai melayu malu ada manusia macam mamat orang umno ni.. dah laa macam bangsat.. kat tempat aku kalau buat macam ni lama dah kena belasah..

Lihat lah sendiri melayu yang berpolitik... hahahha sekor-sekor macam balaci.. jadi pencacai.. entah berapa puluh yang korang dapat. Ni laa nama orang melayu UMNO bangsat di negara sendiri.

Korang nilai laa sendiri, tengok klip video ini..

30/04/12

Video-Kejadian sebenar Polis langgar 4 peserta BERSIH 3.0 depan SOGO (28.04.2012)



Kejadian sebenar Polis langgar 4 peserta BERSIH 3.0 depan SOGO (28.04.2012)

Pemuda PAS mahu Sinar Harian mohon maaf

Dewan Pemuda PAS menuntut akhbar Sinar Harian meminta maaf dan menarik balik laporan yang mendakwa anggota Unit Amal menyerbu ke arah pihak polis semasa perhimpunan di luar Kuala Lumpur City Centre, Sabtu lalu.

Ketua pergerakan itu Nasrudin Hassan yang menafikan perkara tersebut berkata dakwaan itu "tidak munasabah."

"Berdasarkan rekod Unit Amal, ia tidak masuk akal dan tidak munasabah untuk mempercayai bahawa mereka akan menggunakan kekerasan dan menyerbu pihak polis," katanya.

Jelasnya, pada kejadian di persimpangan Jalan Ampang dan Jalan P Ramlee itu, beratus-ratus pegawai polis terlebih dahulu membentuk barisan pertahanan dengan 'mengunci' tangan mereka, kecuali di bahagian kanan pasukan berkenaan.

Nasrudin berkata, pihak polis juga telah membentuk barisan di persimpangan Jalan Yap Kwan Seng, Jalan Ampang dan Jalan P Ramlee.

Bagaimanapun, katanya, pihak polis yang berada di Jalan P Ramlee tidak membentuk benteng pertahanan. .

"Oleh itu, Unit Amal merasakan bahawa ini adalah ruang untuk melarikan diri dari kepungan polis dan peserta perhimpunan anti-Lynas juga dapat melepaskan diri dari kawasan tersebut tanpa bertempur dengan polis," kata Nasrudin pada sidang akhbar pagi ini.

Pemerhati antarabangsa: Bersih 3.0 aman sebelum provokasi

(Gambar fail semasa kumpulan pemerhati ini membuat sidang media di Parlimen)

KUALA LUMPUR: Satu badan pemerhati antarabangsa yang meninjau maklumat pilihanraya berkata perhimpunan Bersih 3.0 Sabtu lalu adalah aman sebelum polis menimbulkan provokasi.

Senator bebas Australia Nick Xenophon dipetik Malaysiakini sebagai berkata, “Ia adalah aman (sehingga para pendemo diprovokasi).”

Beliau turut mengkritik laporan berat sebelah media perdana terhadap perhimpunan Bersih 3.0, yang dikatakan lebih mementingkan wajah perdana menteri Datuk Seri Najib Razak di Sabah daripada perhimpunan terbesar di Malaysia.

“Media perdana adalah memihak dan tidak adil. Ia menonjolkan lebih perdana menteri di Sabah pada televisyen daripada perhimpunan politik terbesar di Malaysia,” kata Xenophon.

Salah seorang daripada tujuh ahli bada tersebut MJ Akbar, editor India Times berkata para pendemo Bersih 3.0 adalah dalam keadaan berpesta.

“Mereka mempunyai banyak masa untuk melakukan keganasan jika mereka berniat sedemikian. Mereka dalam keadaan berpesta sehingga saat provokasi berlaku,” kata Akbar.

Senator Pakistan Hasil Bizenjo pula berkata beliau terkejut pengangkutan awam dilumpuhkan di sekitar Kuala Lumpur pada hari Sabtu yang lepas.

“Di negara lain, pengangkutan disediakan untuk rakyat bagi menghadiri perhimpunan. Di sini, ada mereka yang memberitahu mereka terpaksa berjalan 20 km untuk menghadiri perhimpunan ini,” kata Bizenjo.

Ahli-ahli lain dalam badan tersebut termasuk penulis Nasir Tamara daripada Indonesia, Clinton Fernandes daripada universiti New South Wales, Dean Amado Valdez daripada Filipina dan Juliane Schmucker daripada Jerman.

Mengimbas kembali satu perbualan dengan Setiausaha Agong Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Mansor, Fernandes berkata: “Beliau (Adnan) menekankan kepentingan untuk mengelakkan ketegangan kaum. Beliau turut berkata penambah-baikan pilihanraya tidak penting kerana rakyat Malaysia tidak matang.”

Fernandes turut memetik Tengku Adnan sebagai berkata, “Salah satu masalah di Indonesia ialah terlalu banyak kebebasan.”

Sementara itu, Akbar berkata demokrasi memerlukan kebebasan daripada ketakutan dan kebebasan berhimpun.
“It adalah malang ada sebilangan suara yang mempercayai bahawa satu-satu negara yang memlaksanakan keharmonian tanpa demokrasi,” kata beliau, sambil berkata Malaysia layak menerima demokrasi yang tulen.

Laporan awal turut menyatakan kebimbangan mereka terhadap integriti 240,000 petugas pilihanraya dan kekurangan untuk satu pilihanraya yang bebas dan adil.

Sementara itu, Bizenjo berkata kelemahan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) negara adalah ketara.

“SPR nampak kolot, ia kena berubah. Pakistan pun dah berubah ke sistem elektronik,” beliau berkata.

Badan antarabangsa tersebut kata mereka adalah bebas walaupun dijemput ke negara oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Kita tak peduli siapa yang menang. Kita bukan rakyat Malaysia,” kata Fernandes.

Anwar: Kami tidak arah rempuh sekatan polis

Ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan bahawa beliau dan timbalannya Azmin Ali tidak mengeluarkan arahan supaya peserta merempuh pagar kawat duri polis yang dipasang di sekeliling Dataran Merdeka pada Sabtu. Anwar bagaimanapun berkata, beliau akan mempertahan tindakan mengalihkan sekatan berkenaan yang disifatkannya bukan satu kesalahan.

Dengan sinis, beliau bertanya apakah memasuki Dataran merupakan satu kesalahan besar berbanding perbuatan menipu dalam pilihan raya.

Tengahari tendang polis, petang tangkap peserta (polis tendang polis)

(Dua suasana yang berbeza antara tengahari dan petang....sekarang ramai tertanya-tanya siapakah sebenarnya agen provokasi ini)

KUALA LUMPUR: Ketika pimpinan PAS mempertegaskan ahlinya bersih dan berdisiplin, tulisan bekas Setiausaha Umno Bahagian, Zahrin Mohd Yasin bahawa sekurang-kurangnya 2,000 anggota polis memakai baju Bersih Sabtu lalu menarik perhatian ramai.

Dalam tulisannya Sabtu lalu, Zaharin atau Sang Kelembai itu menulis, "polis dah lebih cerdik dari dulu... dia bahagikan anggotanya dua pasukan, satu pakai uniform polis, satu pasukan lagi pakai baju Bersih, tergelak saya jumpa seorang kawan yang masih polis, pegawai lagi dari Pahang, pakai baju kuning dan terpekik ayat reformasi."

"Saya tak tegur dia pun. Tapi bila tengok kat lengan dia ada getah warna kuning.
"Dan, saya jumpa banyak yang pakai getah yang sama... saya rasa terjaminlah dalam kumpulan pencacai yang tidak tahu apa benda ini," kata beliau.

Apabila seorang pengunjung menjawab tulisan asal itu dengan berkata, "ramai itu."

Zaharin terus menulis, "Jika berapa pun dia kata... kena tolak tak kurang dua ribu adalah polis dalam kumpulan Bersih."

"Yang menafikan mereka pun puak pakai kemeja-T Bersih untuk rempuh sekatan polis, yang baling objek pun saya rasa polis, macam mereka buat latihan demonstrasi kat polis depoh. Hehehe, puak-puak Pas bodoh ini iut nyer," tambah Zaharin dalam tulisan itu.

Gambar-gambar mula tersebar kini tentang polis yang dikatakan menyamar itu.

Misalnya aksi seorang peserta perhimpunan membuat 'flying kit' ke atas seorang polis trafik.

Beliau juga didapati kemudiannya yang menangkap para peserta demonstrasi yang lain.
(Gambar siapakah ini yang menendang polis dengan gelang kuning di tangannya. Gambar ini kini tersebar luas)

Ada dua tempat peranan agen 'provokasi' ini dikesan oleh orang ramai.

Pertama, siapa yang memulakan tindakan melempar kereta polis dengan botol air sehingga pemandunya hilang pertimbangan dan merempuh tiga orang di perkarangan pasaraya Sogo.

Yang kedua adalah tindakan memecahkan tembok penghalang yang dibina oleh DBKL mengelilingi Dataran Merdeka.

Siapakah mereka sehingga kini masih belum dapat dikesan dengan nyata.

Pihak penganjur Bersih 3.0 pula menuntut kerajaan membuat siasatan menyeluruh terhadap perhimpunan kali ini.

Peranan media tradisional yang dikuasai Umno dan BN juga mendapat kecaman dari pemerhati antarabangsa yang datang untuk membuat pemerhatian mereka terhadap perhimpunan kali ini.

Bercakap dalam sidang media mereka semalam, Senator Nick Xenophon dari Australia berkata, "perhimpunan ini aman sehinggalah mereka diprovok."

Beliau juga mengkritik laporan dari TV yang jelas melaporkan secara sebelah pihak.

“Mainstream media berat sebelah dan tidak adil. Kami lihat lebih laporan Perdana Menteri Najib (Tun Razak) di Sabah dalam TV dari peristiwa yang lebih besar tentang rakyat Malaysia,” kata Xenophon.

Seorang lagi ahli dari pasukan 7-anggota itu, India Times editor MJ Akbar, berkata peserta sebenarnya dalam mood berpesta.

“Orang ramai mempunyai masa yang cukup kalau mereka mahu bertindak ganas. Tetapi mereka berpesta sehinggalah berlakunya provokasi,” kata Akbar.

SUMBER:http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/9969--tengahari-tendang-polis-petang-tangkap-peserta

29/04/12

Gambar polis (SB) yang rempuh peserta Bersih 3.0..

Provokator? 2 org pelakon hebat mungkin 'upahan' pihak tertentu yg beraksi lagak ngeri.
Untuk gambaran lebih jelas klik sini: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/s320x320/561221_370944512942965_100000822573615_979746_1845256288_n.jpg

Bulatan merah --- mmg dh standby nk serang keta polis di lokasi tersebot, ditugaskan menghentak batu ke cermin keta. Bulatan biru --- pemandu 'stunt' yg ditugaskan memandu ke lokasi tersebot sambil bersedia menunggu cermin keta dipecahkan, sbb tu die awal2 lg dah pakei helmet utk melindungi dirinyer dr serpihan kaca

Kesan dr insiden tersebot makanyer, si pemandu dgn sengaja merempoh keta polis ke arah org ramei sbg menampakkan 'keganasan' para pendemo. Sbb tu org ramei belasah mamat yg pakei helmet tu sebaliknyer membantu polis yg tersepit di dlm keta yg terbabas.

Ini hanya laaa analisis teman shj berdasarkan bukti2 bergambar dan rakaman video dan mengikot logik akal.

Melalui video yang lain pula, pemandu kereta polis itu adalah seorang yang memakai seluar pendek dan bertopi keledar.
(Pemandu kereta polis yang dibawa keluar dari kereta selepas merempuh peserta perhimpunan)

Ia dipandu laju selepas diserang dengan botol air oleh peserta Bersih 3.0 apabila mendapati pemandunya bukan berpakaian polis tetapi bertopi keledar.

Kereta itu kemudiannya merempuh orang ramai yang berada di sekitar Sogo itu dan kemudiannya merempuh tembok.

Orang ramai membelasah pemandu yang bertopi keledar itu tetapi membawa keluar dengan baik anggota polis yang turut berada dalam kereta itu. Kereta itu kemudiannya diterbalikkan kerana menganggap masih ada orang yang terperangkap di bawah kereta itu.

p/s Camne mamat berseluor pendek siap pakei helmet buleh pandu keta polis? cer kome pikio...org giler kot?

BERS✔H 3.0: HOT...!!! KEKEJAMAN POLIS YANG MELAMPAU

BERS✔H 3.0: HOT...!!! KEKEJAMAN POLIS YANG MELAMPAU

PERINGATAN: Blogger 1Rakyat tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
PENAFIAN: Semua petikan berita dan video di ambil dari web tempatan dan luar negara ada kena mengena dengan kepimpinan negara dan politik tanah air. Petikan ini hanya di buat untuk penilaian pengunjung sahaja untuk melihat kejadian sebenar senario politik Malaysia bukanlah dari luahan sebenar dari blogger 1Rakyat. Anda digalakan mengambil semua maklumat atau berita dalam blog ini untuk dijadikan rujukan dan pandangan dari pihak lain (copy & paste adalah digalakkan).

Posting Popular

Rakan Seperjuangan

Paparan halaman minggu lalu

Archive

BROKER PILIHAN ANDA

Ustaz Azhar Idrus

Watch videos at Vodpod and more of my videos

Blog List 3

Terdapat ralat dalam alat ini

Live Blog Stats

Suara Rakyat | About |Advertising |Blogger © 2011. modified by 1Rakyat