Facebook FanBox

Recommed Forex Broker

24/06/12

Siapakah umat Islam Rohingya?

Ini sesuatu yang aku pun baru tahu. Sebenarnya ada lah dalam seminggu neh. Sebelum neh pun memang tatau langsung penderitaan umat islam rohinggya neh. Nasib baik ada peranan facebook, blog dan twitter yang memudahkan penyebaran info tentang apa yang berlaku terhadap umat islam rohingya, myammar.

Aku petik serba sedikit artikel neh dari blog yang memang memperjuangkan isu neh untuk perkongsian bersama.

Asal usul umat islam Rohingya.

Umat ​​Islam Rohingya kebanyakannya tinggal di sebelah barat Burma (kini Myanmar) di Negeri Arakan yang bersempadan dengan Bangladesh. Mereka adalah keturunan daripada para pedagang Arab, Parsi, Turki dan lain-lain yang berkahwin dengan penduduk setempat seperti Mughals, Pathan, dan Bengali. Penyebaran Islam di Arakan (dan di sepanjang kawasan pantai selatan Bangladesh) dilakukan oleh para pedagang dan pendakwah dari Asia Barat ini.

Mereka terus menetap di kawasan ini untuk tempoh yang panjang, berkahwin dengan penduduk setempat dan hidup sebati dengan budaya tempatan. Kini, umat Islam Rohingya merupakan 1/3 daripada jumlah penduduk wilayah Arakan, Myanmar dan selebihnya adalah penganut Buddha Arakanese. Apakah penderitaan yang mereka alami sebenarnya?

Umat Islam Rohingya telah dinafikan daripada hak-hak asasi kemanusiaan dan sentiasa terdedah kepada pencabulan hak asasi manusia secara konsisten oleh pihak juta tentera Myanmar.

Rohingya refugee1 Ummah yang dilupakan.....

Di antara kekejaman yang dilakukan ke atas mereka :

a) Tidak mengiktiraf kerakyatan mereka, dinafikan sijil kelahiran mahupun sijil perkahwinan mereka.

b) Perampasan tanah-tanah milik mereka bagi meneruskan projek pembinaan saluran paip gas dan minyak yang merentasi wilayan Arakan

c) Menjadi mangsa perhambaan moden sebagai buruh paksa seperti bekerja tanpa gaji di tapak pembinaan jalan raya, kereta api, dan bangunan berek tentera.

d) Sekatan makanan sehingga mereka hidup di dalam keadaan kebuluran

e) Sekatan ekonomi, kemudahan kesihatan dan kemudahan asas pendidikan

f) Wanita-wanita dan remaja perempuan mereka dirogol secara beramai-ramai oleh tentera Myanmar

g) Penyembelihan secara beramai-ramai seumpama tragedi 1942 apabila lebih 100,000 orang di kalangan mereka yang telah dibunuh.

h) Pada tahun 1978, seramai 300,000 di kalangan mereka telah dihalau keluar secara massa ke Bangladesh. Kerajaan Bangladesh enggan untuk menyediakan bekalan makanan dan keperluan lain sehingga ramai di kalangan mereka mati kebuluran dan akibat penyakit.

Pada tahun 1991, tentera Burma sekali lagi telah melakukan operasi pembersihan apabila 268,000 ribu di kalangan mereka terpaksa melarikan diri kerana Myanmar ternyata tidak lagi selamat untuk mereka. Sumber asal disini.

Punca kepada penderitaan mereka neh aku tatau. Adakah disebabkan mereka menganuti islam maka mereka disiksa? Benda tue tak jelas pada aku so aku maleh nak ulas lebih2. Cuma info yang aku baca, dikatakan PBB telah didesak untuk campur tangan masalah yang dihadapi oleh umat islam Rohinggya.

Mereka benar2 terdesak dan dihalau keluar dari tanahair mereka sendiri. Sama macam palestine gak neh. Kali neh myammar yang buat. Aku cadangkan kerajaan menghalang kemasukkan warga asing myammar ke malaysia.

Aku tiba2 jadi panas bila dapat tahu kekejaman myammar terhadap penganut islam di rohingya. Myammar jek pun. Takan itu pun kerajaan takley bertindak tegas dan keras kan? Kalau dengan amerika takut sangat, kali neh dengan myammar jangan nak takut2 pula.

Berkenaan soal pelarian umat islam rohingya pula. Betul juga pandangan blogger iaitu Dr. Zainur Rashid yang menulis artikel di atas, kita kena membantu mereka serba sedikit. Bagi dorang tempat tinggal sebab nak menetap di myammar memang tak selamat dah.

Aku tatau betul ke tak betul, tapi Dr. Zainur ada menulis umat islam rohingya yang melarikan diri dari kekejaman tentera di myammar ada singgah di perairan malaysia dan beberapa negara lain. Dan kesemua negara2 neh termasuk MALAYSIA menolak mentah2 kehadiran mereka disini.

Owhh.. itu kejam sangat. Mohon jangan kerajaan buat macam tue. Orang dah terdesak kita layan macam sampah pula. Di manakah perikemanusiaan kita diwaktu kita dok beria2 war2kan malaysia ialah sebuah negara islam?

http://sozcyili.blogspot.com/2012/06/siapakah-umat-islam-rohingya.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blogger Comment

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

PERINGATAN: Blogger 1Rakyat tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
PENAFIAN: Semua petikan berita dan video di ambil dari web tempatan dan luar negara ada kena mengena dengan kepimpinan negara dan politik tanah air. Petikan ini hanya di buat untuk penilaian pengunjung sahaja untuk melihat kejadian sebenar senario politik Malaysia bukanlah dari luahan sebenar dari blogger 1Rakyat. Anda digalakan mengambil semua maklumat atau berita dalam blog ini untuk dijadikan rujukan dan pandangan dari pihak lain (copy & paste adalah digalakkan).

Posting Popular

Rakan Seperjuangan

Paparan halaman minggu lalu

Archive

BROKER PILIHAN ANDA

Ustaz Azhar Idrus

Watch videos at Vodpod and more of my videos

Blog List 3

Terdapat ralat dalam alat ini

Live Blog Stats

Suara Rakyat | About |Advertising |Blogger © 2011. modified by 1Rakyat