Facebook FanBox

Recommed Forex Broker

2/09/09

Dihalang bersidang, 6 ditangkap

[KEMASKINI]: IPOH, 2 Sept: Kesemua ADUN Pakatan Rakyat Perak hari ini sekali lagi dihalang dari menggunakan Dewan Negeri bagi mengadakan persidangan.

Kesemua ADUN Pakatan Rakyat Perak hari ini sekali lagi dihalang dari menggunakan Dewan Negeri bagi mengadakan persidangan.

Belum sempat memasuki 30 meter kawasan larangan ke Bangunan SUK pagi ini, tiga ADUN, dua orang awam dan seorang jurugambar telah pun ditangkap.

Tiga ADUN tersebut adalah ADUN Setiawan, Dato' Ngeh Ko Ham; Simpang Pulai Chan Meng Kai dan ADUN Malim Nawar, Keshwinder Singh.

Manakala jurugambar dari Nanyang Siang Pau, Stanley adalah yang paling awal ditangkap.

Ekoran halangan yang diterima itu, mereka akan mengadakan persidangan DUN di Hotel Herritage jam 11.30 pagi ini.

Terdahulu kesemua ADUN berkumpul di Wisama DAP bagi sesi taklimat dan perbincangan tertutup sebelum turun untuk menuju ke Bangunan SUK melalui Jalan Istana.

Mengetuai perarakan ADUN tersebut adalah Yang DiPertua Speaker, V.Sivakumar, Menteri Besar, Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, Dato' Ngeh Ko Ham dan Nga Kor Meng.

Perarakan tersebut bagaimanapun dihalang oleh pihak polis kira-kira 15 meter dari pokok yang pernah digunakan untuk bersidang 3 Mac lalu.

Tolak menolak berlaku apabila pihak polis langsung tidak memberi ruang kepada kesemua ADUN berkenaan memasuki kawasan larangan tersebut.

Dalam aksi tolak menolak tersebut, ADUN Setiawan, Dato' Ngeh Ko Ham dengan menggunakan pembesar suara beberapa kali memberi penjelasan dan meminta tidak dihalang untuk menuju ke bangunan SUK.

"Dalam perintah mahkamah ini menyebut, para penyokong tidak dibenarkan berkumpul dalam kawasan 30 meter dari bangunan SUK. Kami ADUN bukan penyokong," ujarnya sambil memegang salinan notis perintah mahkamah yang juga ditampal di beberapa bangunan berhampiran.

Image

Datuk Seri Nizar dalam pada itu turut meminta pihak polis agar bertindak kasar terhadap ADUN memandangkan bulan puasa.

Polis bagaimanapun tidak menghiraukan rayuan dan penjelasan mereka malah terus menambah anggota membuat kepungan menghalang pergerakan ADUN.

Dalam kekalutan itu, disebelah belakang pihak polis pula muncul sekumpulan pemuda berbaju kuning bertulis "Daulat Tuanku" membuat provokasi dan ingin bertembung bagi menghalang ADUN daripada memasuki Bangunan SUK.

Bagaimanapun kesemua mereka 'dijaga' pihak polis dengan baik dan kemudiannya diarah bersuarai secara baik.

Image

Tidak berpuas hati dengan layanan polis terhadap kumpulan tersebut, ADUN dan penyokong Pakatan Rakyat mula mempertikai tindakan polis yang jelas dilihat berat sebelah.

Ketika merakam aksi anggota kumpulan terbabit, jurugambar Nanyang Siang Pau, Stanley disentak kasar polis berpakaian biasa kerana didakwa manghalang tugas mereka.

Stanley yang berang dengan tindakan itu bagaimanapun sempat membalas kata-kata polis berkenaan sebelum dia dijatuhkan ketanah, ditindih beberapa anggota dan kemudian ditangkap.

Image

"Saya pun buat kerja saya juga, kenapa you (polis) halang saya," balasnya agak berang pada waktu itu.

Dalam kekalutan tersebut, nama Dato' Ngeh disebut beberapa kali oleh Ketua Polis Ipoh sebelum dia ditangkap kerana menggunakan pembesar suara.

Pada masa yang sama, dua lagi ADUN, Chan Meng Kai dan Keshwinder ditangkap. Kesemua mereka yang ditangkap dibawa ke balai polis Sungai Senam.

Image

Melihat pergelutan itu, Nizar bagaimanapun mengarahkan kesemua ADUN bersurai menuju ke Wisma DAP bagi mengadakan sidang media.

[VIDEO MENYUSUL]

Pada sidang media tersebut, Sivakumar mengumumkan untuk mengadakan persidangan DUN di Hotel Herritage tengahari ini.

"Kita tetap akan buat sidang DUN di Hotel Herritage jam 11.30 ini. Kita buat ditempat selain Dewan Negeri kerana keperluan," katanya.

Dalam perkembangan lain, sejumlah anggota Perkida dikatakan mula berhimpun di perkarangan hotel berkenaan bagi menghalang ADUN bersidang.

Image

[8.00 pagi] Jalan Ke Bangunan SUK ditutup.

Kesemua jalan masuk menuju ke Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak SUK pagi ini di tutup bermula jam 6.30 pagi tadi menjelang persidangan DUN pagi ini.

Kesemua jalan itu termasuk dua jalan utama menuju dua pintu masuk ke SUK iaitu Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab dan Jalan Istana.

Sekatan jalan raya dibuat lebih 30 meter dari kawasan bangunan SUK di mana terletak di dalamnya Dewan Negeri yang dijangka digunakan oleh Speaker dan kesemua ADUN Pakatan Rakyat untuk bersidang hari ini.

Image

Tinjauan mendapati sekatan jalan itu bagaimanapun hanya memberi laluan kepada Ibu bapa yang menghantar anak mereka untuk ke sekolah, pekerja di bangunan SUK dan mereka yang bekerja di premis dalam kawasan lingkungan sekatan.

Lebih 300 anggota polis dilihat berkawal di kedua dua pintu masuk ke bangunan tersebut termasuk yang berpakaian biasa.

Kesemua ADUN Pakatan dijangka berkumpul di bangunan Wisma DAP berhampiran bangunan SUK sebelum bergerak ke Dewan DUN jam 9.30 pagi.

Sidang DUN dijangka berlangsung jam 10 pagi ini.

Image

[Berita lanjut menyusul...] _______________________________________________

KOMEN PEMBACA

_______________________________________________

1. 300 anggota polis berkawal? Polis nak pergi perang ker? - Anak Perak,Manjoi.

2. SEMUA PENYOKONG PAKATAN RAKYAT JOM KITA SERBU SUK...kita lihat sapa nak halang kuasa rakyat. Apa ingat depa angkut speaker keluar depa bole buat suka hati? - Panas Hati, Kuala Lumpur.

3. Sabar semua jangan marah-marah, ruangan komen ini disediakan untuk memberi pandangan tentang berita jangan masukkan emosi anda di sini. - Pembaca HarakahDAILY, Labuan.

4. Kejar yop kejar...ana nak kejar ke SUK sekarang nak tengok akan berlaku tak episod sidang bawah pokok. Sapa nak tumpang dari hala Lenggong ke Ipoh sepanjang jalan besar Kati boleh tumpang ana...van Lite Ace putih...percuma. Mari kita beri sokongan pada YB Nizar. Takbirrr! - Haji Dasuni, Lenggong.

5. Apasal korang takut sangat Pakatan Rakyat nak bersidang�Korang BN kalau bersidang kami tak pernah kacau pun�..kalau jantan moh join sekali. - Gayat,Kedah.

6. Inilah resam BN terdesak amat takut dimalukan terus menerus maltamat menghalalkan cara tak kira halal ke haram janji dapat kuasa. - Mat Fikir, Sg.Buloh.

7. Benci betullah aku dengan sikap pemimpin BN dan UMNO ni. Dulu saya penyokong kuat UMNO ketika mula-mula masuk ke Sabah, apa tidaknya segala informasi tak sampai kepada kami. Harga harakah kat sini pun melambung tinggi, mencacah RM5.00 senaskah. Hari semua maklumat dihujung jari. Penipuan pemimpin-pemimpin UMNO terbongkar. Orang Melayu di Sabah dah lama bencikan UMNO dan BN. Hanya PATI sahaja harapan BN untuk menang. Hadiah untuk Sabah dengan mempermudahkan permohonan kad pengenalan kononya yang diberikan Najib kepada rakyat Sabah, sebenarnya hanyalah taktik umntuk menghalalkan cara untuk menjadikan PATI warganegara. UMNO pengkhianat negara. Mereka melakukan apa sahaja cara untuk mengekalkan kuasa. Pemimpin-pemimpin UMNO dilihat terlalu kotor dan menjijikkan. Orang Melayu bawahan Sabah sudah lama membenci UMNO. - Mohd Fikri - Tenom Sabah.

8. Negara kita baru menyambut ulang tahun Kemerdekaan yang ke-52,..kalaulah macamni cara pemerintahan negara,..entahlah,..tak rasa mcm merdeka laa.. asal perkara yang nak dibuat menyentuh dengan UMNO BN ni,..nmpak mcm nak perang cmtu,.. peliklaa,..saya pemuda umno pun nampak something wrong la dgn corak kepimpinan kerajaan ni,.. aduhhh..letih tengok,..patut saya tengok semakin ramai anak2 muda muak dgn UMNO BN ni. - Kamal,KL.

9. BN takut Kerajaan Haram Mereka di Perak Sekarang ini tidak berkuasa lagi.Kalau Sidang DUN diadakan sudah tentu pelbagai usul akan di kemukakan oleh ADUN-ADUN PR. - Aziz, Alor Gajah.

10. Betol komen anda tu...nape ler BN punya orang nie takut benar PR nak bersidang? Takut ke segala hati perut tu kena bongkar? Tapi walaupun macam mane...ALLAH SWT maha adil... tengok jer MCA sekarang...macam macam adaaa...terkeluar sendiri tao berita yang sensasi oleh rakan kompenan BN jugak. Berani kerana benar, takut kerana salah. Miri Sarawak. - Afran,PJS.

11. Salam semua.. sudah jadi lumrah sekarang ni PDRM,SPRM,SPR menjadi kuda tunggangan UMNO.. PDRM,SPRM,SPR dh macam lembu dicucuk hidung.. Ape yang UMNO cakap semua ikut... PDRM,SPRM,SPR ni dibayar gaji bukan untuk menjadi hamba kepada pengkianat bangsa(UMNO&BN).. tetapi dibayar gaji untuk bekerja secara adil dan saksama.. Smp 300 orang.. Suruh KPN panggil gangster je jaga bangunan SUK tu.. Hope PAKATAN RAKYAT boleh wat TSUNAMI lagi masa PRU13.. AMIN... AMAL MA'RUF NAHI MUNGKAR. - ADAM77,AYER MOLEK MELAKA.

12. UMNO parti melayu gila kuasa, gila harta, gila pangkat, gila nama. Walaupun rakyat jelas nampak UMNO ni dah gila tapi lagi dipandang gila, menjadi-jadi pulak gilanya. - budak ipoh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blogger Comment

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

PERINGATAN: Blogger 1Rakyat tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
PENAFIAN: Semua petikan berita dan video di ambil dari web tempatan dan luar negara ada kena mengena dengan kepimpinan negara dan politik tanah air. Petikan ini hanya di buat untuk penilaian pengunjung sahaja untuk melihat kejadian sebenar senario politik Malaysia bukanlah dari luahan sebenar dari blogger 1Rakyat. Anda digalakan mengambil semua maklumat atau berita dalam blog ini untuk dijadikan rujukan dan pandangan dari pihak lain (copy & paste adalah digalakkan).

Posting Popular

Rakan Seperjuangan

Paparan halaman minggu lalu

Archive

BROKER PILIHAN ANDA

Ustaz Azhar Idrus

Watch videos at Vodpod and more of my videos

Blog List 3

Terdapat ralat dalam alat ini

Live Blog Stats

Suara Rakyat | About |Advertising |Blogger © 2011. modified by 1Rakyat